La CUP d'Alfés presentarà set mocions al primer ple ordinari de la legislatura

Després d'un intens treball de portes endins, la Candidatura d'Unitat Popular d'Alfés espera el proper ple ordinari previst per l'Ajuntament per a finals d'agost amb el convenciment que s'aprovaran les propostes del seu grup municipal. L'assemblea local de la CUP considera important tirar endavant tot el plec de mocions presentades si es vol fer passos cap a un poble més participatiu i socialment just.

1. Moció per a l’adequació de la dinàmica de les sessions de plens a criteris bàsics de transparència i participació ciutadana. Es pretén corregir els principals dèficits de la dinàmica i la posada en escena dels plens actuals. L’objectiu és, simplement, que es tingui en compte a les persones que hi assisteixen: que els regidors s’asseguin sense donar-los l’esquena, que les informacions s’escoltin amb claredat, que s’hi expliquin els punts del dia o que es permeti parlar la gent en un torn final de precs i preguntes. També es demana que se celebrin en horaris populars, que es facin arribar a les cases les convocatòries amb els punts del dia, un resum explicatiu i l’acta d’aquests un cop emesa. Tot plegat per a apropar els plens a la gent i per a incentivar la seva assistència en tant que és el màxim organisme decisori del poble.

2. Moció sobre consultes populars. Pretenem posar al servei del poble aquest mecanisme. Volem que, a petició dels veïns i veïnes mitjançant recollida de signatures, es puguin dur a terme referèndums. Actualment només és l’alcalde o el ple qui a títol personal decideix quan, com i quins temes són dignes de ser posats a consulta. L’aprovació d’aquesta moció permetria que la ciutadania, unilateralment, en pogués aprovar la celebració.

3. Moció sobre assemblees generals o reunions obertes amb el poble. Cal celebrar que la voluntat de l’Ajuntement actual sigui, tal i com el nostre grup defensava, la de fer periòdicament reunions obertes amb el poble (com la del passat 22 de juliol). Amb tot, amb la bona voluntat no n’hi ha prou. Els protocols seguits i les dinàmiques han de complir uns mínims bàsics. Cal fer un acta de la sessió i cal avisar amb més temps de la celebració de l’assemblea i fer-ho amb mitjançant un paper escrit amb els punts de l’ordre del dia i una mica d’informació de cada punt (un pregó és insuficient). També cal respondre preguntes bàsiques que ara mateix queden a l’aire com “qui pot votar i com es vota?”, “són vinculants els resultats de les votacions?”, “quina periodicitat tenen les reunions?”, “la gent pot incloure punts en l’ordre del dia?”. Aquesta moció pretén corregir tot aquest seguit de dèficits.

4. Moció per a la fixació d’un límit màxim en les indemnitzacions als càrrecs electes pel que fa als conceptes de dinar, sopar i dormir. Actualment queda a criteri de l’alcalde o càrrec electe i, per tant, a la seva bona voluntat i seny allò que es pot gastar en concepte de dinar, sopar o dormir quan ho requereixi per un desplaçament o una feina pròpia de l’Ajuntament. Com a mesura de responsabilitat i coherència en l’administració dels fons públics del poble i més enllà de desconfiar de l’honradesa i la bona fe dels beneficiaris d’aquesta compensació, considerem que caldria determinar uns límits màxims raonables i d’acord amb el context de crisi actual. Proposem un màxim de 12€/15€ per àpat i un màxim de 40€ per a dormir.

5. Moció per a l’eliminació del sistema de “palcos” de la Festa Major. No combreguem amb l'elitista tradició de “palcos” que durant tants anys s’ha imposat a les festes majors i per això en demanem la seva supressió. Considerem que l’ocupació de l’espai públic, especialment el dia de la Festa Major, ha de ser lliure i gratuïta. A més, trobem abusius els preus fixats i entenem que hi ha altres maneres de finançar la festa. Igualment, considerem inapropiada la tradició de posar a disposició de cada regidor o regidora dues cadires (50€) de manera gratuïta. Considerem un regidor o regidora un ciutadà més a qui, per motius ètics, no li pertoquen regals ni privilegis de cap tipus.

6 i 7. Mocions “simbòliques”. En aquestes mocions, el nostre grup fa dues peticions de caràcter eminentment simbòlic. Per motius obvis, demanem la retirada de la fotografia del Rei i del president de la Generalitat de la Sala de Plens de l’Ajuntament. En una segona moció proposem penjar la senyera estelada a la façana de l’Ajuntament en dies assenyalats com la Diada o les festes majors.

Podeu consultar totes les mocions al següent enllaç: